Søndag 9.november inviterte våre ni konfirmanter hele menigheten, familie og venner til en ”utvidet konfirmantsamling”. Og hvilken flott samling det ble!

Hele 84 mennesker fant veien til Dalen Misjonshus på søndag ettermiddag og var sammen til undervisning, god mat og hyggelig selskap hvor vi fikk muligheten til mange nye venner.

Det hele startet med et Big Bang! Etter Guds forberedelse gjenskapt av musikk fra en av konfirmantfedrene, sa Gud: ”La det bli lys!” lysene ble tent og vi fikk høre et kjempesmell, og så var alt i gang. Konfirmantene sang, godt hjulpet av menighetens musikk og lovsangsteam. De leste dikt illustrert med selvvalgte bilder. Deretter holdt de preken over temaet Vår Far i Himmelen, eller Fader Vår som mange av oss kjenner bønnen som. Det var sterkt å oppleve gjennomgang av den kjente bønnen, med mange gode poeng om innholdet som kanskje gav flere av oss noe å tenke på.

Deretter ble kafeen åpnet og vi fikk mulighet til å kjøpe både kaffe, kaker og nystekte vafler. For å bli bedre kjent med hverandre ble bordene omorganisert og vi måtte sette oss ved bord ut fra fødselsdatoen vår. Mange av oss fikk sitte sammen med folk vi ikke kjente fra før, og det var spennende. Konfirmantene delte ut en Quiz og utfordret oss til konkurranse. Konfirmantene arrangerer forresten Quiz ved hver samling de har, så de mente det var naturlig for oss også å få være med på det.
Vi fikk også anledning til å kjøpe lodd og kvelden ble avsluttet med blomsterlotteri. Og som en heldig vinner sa: ”Tenk at jeg skulle få blomst på farsdagen i år, det hadde jeg ikke regnet med!”
Det hele ble avsluttet med sang og Guds velsignelse over oss alle for uka som ligger foran oss. Konfirmantene ønsket alle vel hjem og takket for oppmøtet. Det var mange av oss som syntes dette var utrolig kjekt, og som en av de eldre i menigheten sa: ”Dette må vi gjøre oftere!”
Noe av bakgrunnen for denne samlingen var konfirmantenes behov for å vise hvem de er, hva de holder på med i undervisningen og ikke minst samle inn penger til Englandsturen de skal ha til våren. Og for å sitere en av konfirmantene: ”Dette begynner det å lukte tur av!” Vi fikk inn kr 8 582,- og konfirmantene takker alle som denne kvelden var med å bidra til å gjøre en slik tur mulig! Og det blir nok ikke siste gang.
Akkurat nå, 13.-16.11, er alle ni konfirmantene på konfirmantweekend i Sandefjord med 70 andre konfirmanter fra Hammerfest i nord, Bergen i Vest, Halden i Øst og Arendal i Sør. Så langt er det en kjempeflott opplevelse med mange nye bekjente!